Dag 22. Als de aarde beeft.

18 mei 2015 - Modena, Italië

• Bagnolo San Vito ~ Modena   85 km

Ik ga de derde week in en fiets over een soort dijk, rechts water, links het platteland. Ik zie uiterwaardachtige velden, akkers, boerderijen en kerktorens aan de horizon. Ben ik nog in Brabant? Nee, de lucht en geur is anders. Andere gewassen, heel andere gebouwen en ik kan uren fietsen zonder een snel- of spoorweg tegen te komen, of een pannenkoekenhuisje. Ik ben 'nella campagna'. Eerder noemde ik het al, maar nu ben ik er: de Povlakte. De Po steek ik daadwerkelijk over terwijl er een toeristenbootje met speaker de stilte verstoord, want dat is hier ook echt anders. Het is echt stil. Toch merk ik gaandeweg dat er meer aan de hand is. De omgeving is prachtig. Natuur en agricultuur liggen er piccobello bij. Groener kan haast niet. Er is iets anders. Ik zie wat nieuwe of gerenoveerde panden. Er zijn vooral nogal wat gebouwen kapot. Vervallen boerderijen, schuren of villa's. De overeenkomst is dat vooral het midden van het dak is ingestort. Soms ligt alles tegen de vlakte op een muurtje na. Het is een groot contrast met de verder gave omgeving. In de reisgids was het aangekondigd. Toch is het dan anders als je er doorheen rijdt: het gebied waar precies 3 jaar geleden 2 dagen de aarde beefde. Niet dat alle gebouwen ruïnes zijn. Ik kom ook genoeg huizen tegen waar families buiten spelen, eten, rusten (het is zondag). Ik zie zelfs een perfect gazonnetje met een maairobot in actie. Toch valt op die ene route die ik volg het grote aantal beschadigde gebouwen erg op. Ik wil ook een paar foto's nemen. Dat voelt toch wat vreemd aan, alsof je iemands ellende wilt vastleggen in een kiekje. Misschien is dat ook wel zo. Wat moet een persfotograaf toch brutaal, gevoelloos en/of hard zijn. Foto's nemen van mensen in problemen en dan weer verder. Ik houd afstand, zeker als ik denk dat er iemand woont. Ik ben dan ook nog eens drie jaar te laat. Bij veel huizen staat een caravan in de tuin. Ik kan niet inschatten of dat uit noodzaak of uit voorzorg is. Mensen zie ik deze rit trouwens weinig. Op het juiste moment kom ik gelukkig een leuk barretje tegen. Buiten zitten jonge mannen te praten, binnen oudere mannen te kaarten. Ik vraag me wel af waar alle vrouwen zijn. Ik koop een heerlijk broodje voor nu, 1 voor onderweg, 1 grote cola, 1 cappuccino en een zakje chips om later het zoutgehalte op peil te krijgen. Het is behoorlijk warm. Ik fiets het grootste deel van de dag door een mooi gebied met een bijzonder verhaal over dagen dat de aarde beefde. Ik moet denken aan een liedje van Lou Reed met tekst: 'Life is good but not fair at all'.
Als ik ergens onder een boom 'n rustpauze neem (er zijn trouwens geen bankjes) en een broodje eet, spreekt een fietser me even aan: 'Everything okay?'. 'Oh yes, si si, grazia mille'. Het is me nu minstens vijf keer overkomen dat ik even stil sta langs de weg en mensen vragen hoe het met me gaat en of ze kunnen helpen. Aardig toch? Gelukkig had ik geen hulp nodig.
De etappe zelf verloopt voorspoedig. Toch merk ik dat mijn lijf moe is. Ik voel de spieren in mijn bovenbeen, beginnende kramp in de kuit, rug, armen handen, kop, alles wordt moe. Via een fraaie fietsroute bereik ik Modena. Ik weet eigenlijk niet wat ik moet verwachten. Er is drukte rondom de stad. Het centrum is gezellig druk. In een galerij speelt een straatmuzikant de blues. Bij de VVV word ik uitstekend aan een goed hotel geholpen waar ik gastvrij word ontvangen. De jongeman was pas in Eindhoven om daar te gaan werken. Er was slechts 1 probleem: de taal. Hij vertelde nog dat ie verbaasd was dat ze in drie uur een groot deel van het land hadden doorkruist.  Ik was minstens 2x zoveel tijd kwijt om van Mantova naar Modena te komen. Twee uur later eet ik tagliatelle op een leuk pleintje. Een korte wandeling brengt me in de dom waar 's avonds nog hardop gebeden wordt door een kleine groep mensen. De herhaling werkt als een soort meditatie. Het wordt tijd voor rust. De Appenijnen komen er aan.

1. Marc:
    18 mei 2015
    Hallo Dirk ; aan de foto's te zien gaat het met "het hapje en drankje" ook niet verkeerd , daar in het prachtige Italy. En ook mooie verhalen van jou. We lezen ze met bijzondere aandacht ; dus ga zeker zo door. Succes met de Appenijnen. Ik heb er alle vertrouwen in , hier vanuit Brabant ; onder het genot van een pilske. Grt Marc
  2. Eduard aarts:
    18 mei 2015
    Via Wil kreeg ik jouw reisverslagen. Je moet schrijver worden, dat gaat je goed af. Het verslag van vandaag toont dat het van tijd tot tijd afzien is op de fiets.
    Een goede moraal toegewenst. je bent al zo ver op scheut.
    Sterkte.
    Eduard Aarts.
  3. Hannie van den Langenberg:
    Hoi Dirk,
    Beter laat dan nooit om je te volgen.
    Ben al helemaal bijgelezen.
    Als schrijver zou jij het volgens mij hele goed doen.
    Blijf je nu volgen. Succes met de Appenijnen
    Gr Hannie
  4. Paul:
    Hoi Dirk,
    goede dag gehad, lekker doorgetrapt. Inderdaad een lugubere aanblik die ingestorte huizen. Toch ook weer mooie beelden en mensen al is dat op het platteland minimaal. Mooie stad, lekker hotel. Na de Alpen 'verbleken' de Appenijnen maar rustig aan en geniet van wat langs je komt. Tot morgen,
    groet,Paul
  5. Adriaan van de Sande:
    Dag Dirk,
    ik kwam vandaag terug van vakantie en sprak met Caspar R of hij jou de laatste tijd ook nog gesproken had. Nee zei die daarop.
    Ik zei dat jij dan aan wellicht al aan jouw Rome-tour begonnen was. Effe later ontving ik via hem de link naar de reislogger.
    Daardoor kan ik nu mooi jouw bike-stories lezen op de i-pad terwijl ik in de trein tussen Best en Tilburg op en neer reis.....
    Mooie reisverhalen en knap dat je het hebt doorgezet om deze trip te maken.
    Succes en tot binnenkort !

groet,
    Adriaan
  6. Angela:
    18 mei 2015
    we blijven je volgen. ons pap nu ook.
    ik vind het wel een rare route die je fietst.
    waarom ben je vanuit Zwitserland niet richting Milaan en dan naar Genua gefietst? Lijkt me veel gerichter naar Rome, of vergis ik me?
    Succes verder!

Gr. Angela
  7. Rob:
    19 mei 2015
    Broeder,
    Gelukkig was je te laat ( "toen de aarde beefde").
    Merk dat er minder bier wordt gedronken dan vorige week....
    ben je stiekum aan de vino??
    Enjoy.
    A&R.