Dag 9. Zondag

4 mei 2015 - Barr, Frankrijk

• Sarrebourg ~ Barr   80 km

Geen maandag, maar ZONdag .
Wat een verschil een dag maakt. Na de rust, nu de zon. Heerlijk. De herbergier, de heer Zimmerman (natuurlijk heeft die man kamers, maar zou hij ook familie van Bob Dylan zijn?) heeft weer voor een goed ochtendeten gezorgd met meer dan voldoende reserve voor de lunch. Extra pain du chocolat en 2 grote stukken cake. Dat alles bij het brood met kaas en een banaan. Banden opgepompt, ketting gesmeerd, bepakt en bezakt. Allee-hop. De weg op.
Wat een verschil. Al in het eerste dorp is een terrasje en un plat de jour. Daar is het me nu nog iets te vroeg voor, maar naar later blijkt de aankondiging van veel goeds. Het wordt een fijne fietsdag. Vanuit Sarrebourg rij ik eerst richting het oosten, richting Lutzelbourg en Saverne. Na een paar heuveltjes (ik begin ook al met verkleinwoordjes) daal ik af richting alweer een kanaal. En die zijn heerlijk om langs te fietsen. Dit kanaal en de omgeving zijn mede door de zon een genot om door te reizen. Een groot deel van het kanaal is niet meer in gebruik en wordt -zo lijkt het- aan de natuur overgeleverd. Ben benieuwd hoe bijvoorbeeld de kademuren er over een jaar of tien uitzien. Maar goed, nu is het prachtig. Om de zoveel meter is of was er een sluis. Steeds met een afzonderlijk en genummerd gebouw zo groot als een woning. Die bevinden zich in allerlei staten: van ruïne tot beginnende bouwval tot woning of restaurant. Het fietspad is in puike staat en gaat ook nog eens zoetjes aan naar beneden dwars door mooie natuur. Ergens zie ik nog een Into the Wild deel 3. De omweg naar Straatsburg neem ik maar niet. Door het ontwijken van echte 'klims' heb ik  genoeg extra kilometertjes afgelegd. De plaatsjes waar ik doorkom zijn echt plaatjes. Allemaal met 1 of meer hotels, 1 of meer restaurants, winkels, een centrum. Een welvarend gebied. Van Saverne tot Molsheim kan ik weer lekker door karren over nieuwe fietspaden. In Molsheim rij ik zo een brochure binnen met onder meer een groot klooster,  twee kerken en een kapel en een groot park. De vakwerkhuizen nog niet meegeteld want die stonden ook al in die andere plaatsen. Ik ben inmiddels het wijngebied van de Elzas binnengereden. Het gaat lekker zo, ik fiets maar door. Ik hoef geen hotels te bellen. Om de 8-9 kilometer kan ik ergens terecht. Die wijnranken groeien trouwens beter op berghellingen. Die kom ik dus ook een aantal tegen. Maar het gaat. Uiteindelijk beland ik in Barr en stop. Hotel in het centrum. Mijn fiets wil ik toch echt graag binnen hebben staan. Dus begeleidt de kok me naar een poort aan de andere kant van de straat, door een gangetje, naar een garage. Hier is ook zijn moto gestald. Mijn grapje dat ik morgenochtend zijn bike wel neem, komt niet binnen. Eens zien hoe hij morgenvroeg reageert .....
Na de douche neem ik in dit wijnland een grote pint, op het terras, in de zon. Proost.

1. Brigitte:
    5 mei 2015
    Ha Dik, zie en hoor dat je wat begint op te warmen. Zie ook dat je niet door engelse tuinen fietst. Maar de foto met het paard deed me denken aan; don't let the gardener see you.
  2. Brigitte:
    5 mei 2015
    vervolg reactie; Door de kanalen varen leek me ook een leuk idee maar ik zie op foto's dat er soms weinig water te vinden valt. Vandaag vieren we bevrijdingsdag in Ned. Dat wil zeggen dat je vandaag op n vrije dag fietst. Fiets vrij en geniet. Liefs B
  3. Coen v B:
    5 mei 2015
    Knappe grap toch, zo in het Frans!
    Proost op de zon en je trip!
    Echt gaaf!
  4. Paul:
    5 mei 2015
    Hoi Dirk, de pret zit er goed in, houden zo. Lekker draaien in de zon en genieten van alles wat je tegenkomt. En ja het zijn maar heuveltjes. Goede zaak die pint, die zullen ook in het wijnland smaken. We zitten nog in Knokke, zon en regen, lekker temperatuurtje, veel winkels en ...pinten.
    Lekker rustig genieten,
    Groet,
    Ger en Paul
  5. Luc:
    5 mei 2015
    Hee Dirk, fijn om te lezen dat het zo goed gaat. Volgens mij ben je langs de sluisroute gefietst die niet meer in gebruik is vanwege de scheepslift in Arzviller. Leuk om je verhaaltjes te lezen!! Elk verhaal smaakt naar meer. (Hopelijk voor jou ook!!) Groothedde heeft nooit geweten dat hij zo'n schrijftalent in de klas heeft gehad!(En wij ook niet...) Succes met je tocht en weer tot gauw.

Salut!! Anja & Luc
  6. Arthur:
    He pap,

Vanuit St Tropez lees ik ook mee! Ben blij om te lezen dat het weer ook bij jou beter is. Ik ben de eerste dag hier compleet verbrand. Helaas niet naar vriendin en schoonmoeder geluisterd en zonder zonnebrand op het strand in slaap gevallen.

Verder maak ik het goed, jij ook?

Ik ben trots dat je al zover bent, en weet zeker dat je je doel gaat halen. Al sinds de dag dat je weg bent zijn jij en je reis erg populair. Overal waar ik kom, werk/hockey/ franse kust, vraagt men naar je! Naast je 80 likes op je mooie foto zie ik dat ook je blog goed gevolgd wordt en er veel is gereageerd.

In Best zag ik nog een hoop 50+ mannen op fietsen her en der. Heel even denk ik dan daar issie, maar deze mannen stellen natuurlijk niks voor. Die doen een rondje kanaal, mijn vader fietst naar rome!

Gisteren met Stephan en Rutger een mooie wandeling van 4 uur langs de kust gehad, over prive stranden en langs villas naar St Tropez. Af en toe een wat te hoog stukje voor mij, maar gewoon niet naar beneden kijken.

Doet me denken aan die inactieve vulkaan waar je me mee naar boven hebt gesleept. Komen we boven staan er oude dametjes en blijkt er ook een pad voor recreanten te zijn! Of een vervallen kerktorentje beklommen waar je eigenlijk niet in mag en ik doodsangsten heb uitgestaan, of in onze blote billen gezwommen bij een riviertje waar we als echte avonturiers van steen tot steen overheen gesprongen zijn.

Nu ben je lekker met je eigen avontuur bezig. Ik ben erg trots! Zorg dat je goed rust en geniet! Vanaf de Franse kust wordt hier elke avond je verhaal hardop voorgelezen. Dus ben benieuwd wat je vandaag beleefd hebt.

Succes nog en voorzichtige he..

Grtn Tuur
  7. Rob:
    5 mei 2015
    Broeder, gaat goed nu, zo te lezen. Gelukkig goed weer en af en toe een goed biertje.
    Enjoy. Pakken hier in Duitsland een biertje & wijntje op jouw reis. A&R.
  8. Coen:
    5 mei 2015
    Hee Dirk, zoals de anderen al aangaven. prachtig mooi om je verhalen te lezen. Altijd al geweten dat je goed ouwehoeren kan maar het ook nog zo mooi op schrift zetten: chapeau (of is dat inmiddels : "Hut ab? ;-)". Goeie reis verder en ik kijk al uit naar de blog van morgen! HG Coen