Dag 23. Romaanse rustdag

18 mei 2015 - Modena, Italië

• Modena   0 km

Vandaag staat in het teken van twee dingen: rustig aan doen en de Romaanse kathedraal. De rustdag startte prima na een goede nacht en een goed verzorgd ochtendeten. Daarna moest ik toch echt even .... uitrusten. Lekker lui op bed. Een tel later schrik ik wakker. Het is 12 uur geweest. Geen probleem. Het is er de dag voor. Dan naar het centrum. Dom, plein en oud paleis staan op de lijst van Unesco. Eerst nog wat rondkuieren. De mensen zijn alweer aan het eten. Zien eten, doet eten. Ik nam genoegen met een zoet broodje met vanillevulling en een cappuccino in zo'n leuk barretje met dit keer een heel hoge toog. Na nog een rondje wandelen bedacht ik me. Laat ik toch maar gaan lunchen op een terras. Heerlijk. Pasta en salata. Deze aanpak werkte uitstekend want de dom was toch pas laat open. Eerst buiten en rondom bekijken. Dan naar binnen. Ik liet alles op een dooie gemakje op me inwerken. Niet te snel. Alleen al het idee dat daarboven in dat hoge gewelf honderden jaren geleden een metselaar, timmerman en beeldhouwer er iets moois van wilden maken, inspireert en roert me. Dat ik vanuit het noorden met de fiets de Alpen over zou komen en met mijn mobiele telefoon foto's zou maken om die vervolgens te delen met de rest van de wereld, was voor die mensen even ver weg als Jupiter, als ze daar al het bestaan van vermoedden. Ik steek een kaarsje op, bekijk de stenen beeldhouwwerken en zie de mensen in groepjes onder deskundige begeleiding passeren.

Eenmaal weer buiten ga ik zitten op de plint die rondom rondom de kerk loopt. Ook zo'n plek waar al eeuwen mensen even uitrusten en ik eet een appel. Dat herinnert me aan het reliëf bij de ingang: Adam en Eva worden uit het paradijs verdreven. Wat me vooral opvalt is de verbazing in hun ogen en dat kan ik me wel een beetje voorstellen. Wat kan er mis zijn met een appel en ik peuzel de mijne zonder schuldgevoel op. Ik geniet wel altijd van die bijbelse voorstellingen zeker uit de Middeleeuwen. Die kleine voorstellingen uit de Romaanse tijd spreken me zeer aan. Ze getuigen van een zekere rust, eenvoud en overtuiging. Het doet me denken aan een vakantie lang geleden met ons vader en ons moeder toen we meer dan 100 kilometer omreden om even te gaan kijken naar de beroemde abdij in het op dat moment snikhete Cluny. Ook onder leiding van pa Hop hebben we vele kastelen en kapitelen bekeken. De kerk en het plein van Modena zijn me zeer goed bevallen.
Gedurende de dag spelen de Apennijnen toch mee op de achtergrond. Het wordt morgen 30 graden. Ik leg een voorraadje aan: bij 'n klein zaakje koop ik cola en broodjes in een zakje. Iets verderop bananen en mandarijnen.
Als ik nog even de toeristeninformatie binnenloop hoor ik dat het Ferrarimuseum vlakbij het hotel is. Daar ga ik nog even langs. Het is te laat voor een  bezoek, nog 20 minuten open. Toch krijg ik door de gebouwen en de ontvangsthal een goede indruk. In het hotel fris ik me wat om. En dan is het tijd om .... te eten. Morgen moet ik er op tijd uit en omhoog. Niet met Formule 1, maar met de Koga F3.

1. Jan Gerrit veeneman:
    19 mei 2015
    Prachtige blogs. Succes morgen !
  2. Paul:
    19 mei 2015
    Hoi Dirk, de rustdag kwam goed op tijd, lekker uitgeslapen. Prachtige foto's, een mooie stad met veel kostbare geschiedenis. Goed genoten van dit alles en lekker gegeten.
    De Apennijen kunnen komen, gewoon in de goede versnelling erop en erover. Ferrari 's hebben daar ook geen moeite mee, rustig aan, goed drinken en genieten,
    groet,
    Paul
  3. Peter en Anita:
    Hallo Dirk,
    We hebben heerlijk meegenoten van je rustdag. Lekker slenteren door een mooi plaatsje, lekker eten en mooie dingen zien.
    Dat geeft een mens weer energie. Energie om de Apennijnen te beklimmen. Succes Peter en Anita
  4. Brigitte:
    19 mei 2015
    Voor jou vandaag, ik denk aan je!
    Prachtige foto's van Modena. Bijna kom je in gebied waarvan ik
    foto's mag gaan herkennen. Hier in Zoutelande zitten de foto's in je geheugen. En de stijve kuiten, broodje zeeland, de Volkskrant e.d. denk je, zonder moeite, er wel bij. Vanavond gaan we in ieder geval fietsen. Nog geen rondje Zeeland maar de Ventoux beklimmen in Vlissingen! Succes vandaag en natuurlijk UITKIJKEN. Liefs Brigitte
  5. Luc:
    19 mei 2015
    Tjonge, jonge. Elke dag heb ik toch het gevoel als ik je verhaaltjes lees dat ik ook even weg ben uit alle drukte hier. Puur genieten om te lezen wat je allemaal beleeft. Dirk, veel succes met die Apennijnen!! Die zijn zo mooi dat je vergeet dat er enig hoogteverschil in zit! Succes!! Groet!!
  6. Rob:
    Dus Dirk,
    Kort samengevat : ochtendeten, zoet broodje, pasta + salata, appel, cola + broodjes, bananen, manderijnen en..........
    avondeten! Een prima eetdag dus.
    Succes op/in de Apennijnen.
    Groet,
    A&R.
  7. Coen:
    19 mei 2015
    Hee Dirk, mooi om te lezen hoe het je vergaat. De rustdag klonk goed en ik ben nu al benieuwd hoe het je vandaag met de Appenijntjes is vergaan ;-) HG Coen
  8. Hans:
    Hallo Dirk.
    Na deze culturele eetdag kunnen we nauwelijks wachten op het beslechten van de Apennijnen. Voor ons is het ook telkens een beetje afzien om te moeten wachten op je overdenkingen en belevenissen.

Succes en in spannende afwachting. Hans
  9. Peter Stutvoet:
    Beste Dirk,

Mooie verhalen man! Jouw laatste verhalen voeren ook mijn gedachten terug naar de streek waar jij zojuist 'even' doorheen bent gefietst. Brescia, ooit zelf eens de start van de Mille Miglia - 1000 mijl (je weet dus hoe ver het nog is), in een weekend heen en terug naar Rome - geweldig! Waarde van die vaak unieke auto's geschat op vele tientallen miljoenen; juweeltjes! Daarna Lago di Garda, Verona, streek van de Valpolicella (geen Ripasso of beter, Amarone geproefd?), de Soave (vroeger armeluiswijntje, maar inmiddels uitstekende kwaliteit). Ja en dan Modena, Ferrari, hoe Italiaans wil je het hebben? Het testcircuit ligt achter het museum, niets gehoord?
    Goede reis verder!

Peter