Dag 5. F. Gump-day

30 april 2015 - Talange, Frankrijk

• Junglister ~ Talange   90 km

Vandaag was een beetje zoals het ging met Forrest. Hij ging rennen en rennen en rende maar door. Voor mij begon het na een beau petit dejeuner na een nacht in een hippe kamer. Toch wat onrustig geslapen (niet gewend om vroeg naar bed te gaan). Eenmaal buiten had ik er zin in: starten. Er volgde nog een kort klimmetje, of twee, maar ook een paar zeer fijne afdalingen. En waar roetsjen wij naar toe? Naar de Moezel. Lang geleden met ons vader en ons moeder nog vakantie gevierd, een stukje stroomafwaarts: Klotten.  Weten jullie dat nog jongens? Brig wees me laatst op een mooie foto waar vier jochies op staan, ik op de schouders van Paul. Ik denk dat Rob de foto heeft genomen, met zijn Kodakcamera waar de helft van de tijd een stukje van die vervelende beschermingsflap op stond. Daar kwam je pas veel later achter, als het rolletje was ontwikkeld en de foto's afgedrukt waren. Ja kinders, zo ging dat vruuger. Ook met de familie Hop hier geweest. Nog zo'n fraaie opname uit de oude doos: pa Hop wijzend op een bord over het stijgende rivierwater, met zijn voeten bijna nat.
Maar vandaag: zon, fris, tegenwindje, fietsen langs de oevers van de Moezel en de wijnvelden. Dus ook geen klimmetjes. Het gaat lekker. Kort na twaalven pak ik een lekkere bouillon in een restaurant bij een van de vele, vele campings. Ik moet ook het zoutgehalte op peil houden. Soms erg rustige stukken, soms ook hoorbaar, onzichtbaar verkeer. Zeker als het gaat regenen (die wijnplantjes hebben dorst, de drinkers later) maken al die auto's een scheurend geluid. Ik zie weinig mensen. Als je van Mars zou komen met je raket en je earthlander zou je haast denken dat deze planeet bewoond wordt door blikken wezens op rubberbanden. Maar dan rent er ineens een haas een stuk voor me uit. (zou die mijn verhaal van gister hebben gelezen?)
Het weer helpt natuurlijk niet mee voor spontane ontmoetingen, want ja, na een tijdje stopt het met zachtjes regenen. Mij deert de regen echter niet. Ik fiets en fiets, niet snel, maar gestaag. Ongemerkt passeer ik weer allerlei grenzen. Ik kom langs Schengen, helaas ook ongemerkt. Daar had ik nog wel een selfie willen maken. Ik fiets toch maar niet terug.
Ik ben in Frankrijk en kies voor Metz (iets langer, maar meer Moezel, minder bulten, die komen later wel). Ik zie de koeltorens van de kerncentrales bij Thionville in de buurt. Als die zo veilig zijn, waarom staan ze dan niet bij de Eiffeltoren. U begrijpt, ik ben tegen. Maar later als ik onder de heerlijk warme douche sta, realiseer ik me dat die warmte ergens vandaan moet komen...
Verder. Regen, koekjes, banaan, trappen, benen gaan prima. Forrest Gump, denk ik. In Malling heb ik eerder in een hip cafeetje zonder gasten maar met allervriendelijkst personeel een hotel gereserveerd. Hij zocht op zijn mobiel. Zij trok haar jas aan, ging ergens (?) een folder halen en gaf die aan mij. De folder won. Ja kinders, papier werkt nog steeds. Ik vind iets in Talange, niet ver meer. Dat valt tegen, of mee, want ik trap een lekker stukje weg. Vlakbij de eindbestemming van de dag, kom ik even in verkeerstechnische problemen. Ik bevind me plots op een rotonde waar ik niet thuishoor. Maar het hotel is in zicht en ik heb behoefte aan warm water en warm eten.
Metz is dichtbij. Rome lijkt nog erg ver weg, ook al doet de foto in het restaurant anders denken.

1. Simone:
    30 april 2015
    Ha die lieve pap!

Mijn eerste reactie is dan hier. Forrest Gump deed het m, met de naderende zomervakantie (jaja 1 college en 5 tentamens) ben ik natuurlijk nog steeds in het ritme van de afgelopen jaren: films kijken die ik al 100 keer gezien heb. Misschien zet ik Forrest nog wel een keer op. Of pak ik een boek, zoals jij zo vaak aanraadt. Ik moet iets nu je weg bent en ik niet meer met (om) je kan lachen.

Mooie verhalen hoor! Wat dacht je ervan als je volgend jaar weer 5 weken pakt, alleen dan in je villa aan zee gaat zitten en een boek gaat schrijven?

Al mijn vrienden snappen er niks van als ik het ze vertel, waarom doet ie dat? GAAF zeg ik dan. Ik ben trots op je pap. Slaapt je cadeautje fijn?

Liefs,
    Mona
  2. Rob:
    1 mei 2015
    Hai Dirk,
    Goed idee van Simone...........een boek schrijven!
    Ala je een villa gaat huren kom ik ook wel effe langs "fietsen".
    Gegroet,
    Rob.
  3. Paul:
    1 mei 2015
    Hoi Dirk,
    je bent alweer terug van de dag van vandaag en ik lees het verleden. Toch weer mooi. Het idee van Simone lijkt me een aanrader. Het gaat goed lees ik, goeie benen en kiezen voor het traject zonder met heuvels. Hoop dat je weer een onderkomen hebt voor vannacht en zeker een pint / wijntje nemen want naast zoutgehalte op peil houden is vocht ook belangrijk. De vakantie en foto van toen herinner ik me ook nog goed ( ook de foto van zogenaamd van de hoge duikplank duiken) groet Ger en Paul