Dag 29. Dirk a Roma < C

24 mei 2015 - Viterbo, Italië

• Ponticelli ~ Viterbo   80 km

Als ik iets heb geleerd tijdens deze tocht is het dat de ene de andere dag niet is en natuurlijk dat de buitenkant niet de binnenkant is. Inkoppertjes misschien, waarheden als een koe. Toch heb ik dat zo ervaren. Gisteren beetje balen, vandaag eigenlijk perfect. Hard werken, zweten, berg op, lekker afdalen, rondkoekeloeren. Viterbo was het doel om zo onder de '100 km to go' te komen. Het hotel waar ik beland ben, is weer een toonbeeld van buitenkant: twijfelachtig, achterbuurt. Binnenkant: een uitstekende kamer met alles erop en eraan en zeer vriendelijk personeel dat me ook nog eens naar een uitmuntend restaurant verwijst: De Drie Koningen, 'n aanrader voor liefhebbers.
In de ochtend kon het vroege ontbijt er net mee door. Ook hier waren kamer en mensen zeer okay. lk kon wel drie (weliswaar ingepakte) croissantjes scoren. In het volgende dorp kocht ik nog twee verse, crema en frutta. Nog steeds dreven er links en rechts allerlei wolken voorbij: dreigende en vriendelijke. De voormiddag bleef helemaal droog en de druppels in de middag mogen geen naam hebben. De condities waren dus prima en ik reed ook nog eens de een hele dag over asfalt, soms, nou ja,  vaak met gaten juist aan de zijkant. Als je dan ook nog bedenkt dat het op een zondag best rustig is op de weg, ligt er een mooie fietsdag in het verschiet. Via bossen en akkers geraak ik in de buurt van Orvieto. Verder kom ik slechts door een enkel gehucht. Na een bocht zie ik de stad in de verte liggen. Ik had al besloten de 'bovenstad' niet te bezoeken tenzij het niet anders kon vanwege de route. De aanblik van die stad op hoogte is wel zeer de moeite waard. Ik kom niet verder dan de opstapplaats voor de funicolare. Mijn relatie met Orvieto lijkt een beetje op die met het Pergamonmuseum. Ik kom wel in de buurt, tot een echt bezoek komt het echter (nog) niet. Verder. Ik had al weer een paar klimmetjes gehad, nu kwam een serieuze: lang en 'loeizwaar' volgens de gids die ik dit keer wel vooraf heb gezien, maar deze route was korter .... Het leuke was dat ik zo wel op hetzelfde niveau uitkwam als de Duomo van Orvieto. Alleen lag er een dal tussen. Eerder deze reis groeide mijn bewondering voor de profwielrenners: meerdere malen op een dag een berg beklimmen. Top. Ondertussen denk ik wat anders: zij hebben geen bagage, hoeven geen hotel te zoeken, geen eten te scoren en beschikken wel over soigneurs, reparateurs, pompeurs, koks en wellicht een pilletje voor en eentje tegen iets. Na nog wat van die bultjes had ik wel een mooie, lange afdaling richting Viterbo. Een paar kleine oprispingen daargelaten, die heb ik op mijn manier geslecht. Ik heb gekozen voor de meer rechtstreekse, kortere route met minder klimmen, maar met de kans dat ik morgen over hobbels (en modder) moet rijden. We zullen zien. Ik kom nu echter weer op bekend terrein. Na eerdere bekende plekken gepasseerd te hebben, in Pistoia even rondgekeken,  kom ik nu in de buurt van Lago Bracciano, en dan: Roma. De tocht Best~Dirk~Roma is nu nog minder dan 100 kilometer lang. Ik ben nu 4 weken bezig en had eerlijk gezegd verwacht dat ik het in die tijd wel zou halen. Ik heb toch nog een paar extra dagen nodig. Ga ik het dan echt redden. En dan? Kijk ik dan de rest van mijn leven naar de kaart van Europa met andere ogen? Ik moet nog wel wat regelen voor de terugreis van mezelf en van mijn trouwe makker, de fiets. Eerst domani nog.

1. Arthur:
    25 mei 2015
    He pap, je bent er bijna, maar nog niet helemaal. Hoelang je er over gedaan hebt is totaal niet relevant. Dat je het gedaan hebt is bijna legendarisch. Ook ik ben niet veel thuis geweest. Franse kust, Zeeuwse riviera en de Belgische Ardennen bij de grotten van Han. Maar al lezend heb ik je elke dag gevolgd. Soms met verbazing en soms haast jaloers. Het eerste vooral omdat niet elke vader van 55 (toch?) over de Alpen fietst. Maar ook je maaltijden en uitzichten maken me zeer nieuwsgierig. Ik had beloofd wat voor mama en Moon te zorgen. Maar die kunnen dat prima zelf. Zonder ons in huis zal het wel georganiseerd en zonder zorgen zijn gang gaan. Volgende week weer samen. Nog ff jongen!! Succes en tot snel!
  2. Leon van Meijel:
    Dag Dirk,
    De afgelopen vier weken kon ik door jouw blog vrijwel dagelijks een stukje met je meereizen. Ik lees - tussen de regels door - wat jou bezig houdt, over de liefde voor muziek, de Brabantse roots en zoveel meer. Het aangenaam 'scharrelen' in de ochtend: rustig wakker worden, douchen, ontbijt en lunch regelen, bagage en fiets nalopen.... En dan ontdekken dat er geruisloos uren zijn verstreken: heerlijk. Tegelijkertijd voelden de beschrijvingen van landschappen en steden voor mij als een kleine vakantie; een kadootje om even bij weg te dromen achter de pc. En wat gaat de tijd dan snel! Je hebt je einddoel Rome al bijna bereikt! Ben benieuwd waar je na zoveel fietskilometers het meeste bent: in je hoofd of in Italië? Zoals een fietsvriend van me het een keer opschreef: 'Je voelt de banden. De banden van je fiets. De band ook met je fiets. En natuurlijk met jezelf. Maar bovenal de band met familie en vrienden.' Behou de verworven rust en begin aan het intense nagenieten! Groet Leon
  3. Tjen:
    Dirk,

Alvast proficiat met het resultaat. Rome ligt binnen hand(fiets)bereik. Ik denk dat je deze tocht nooit meer vergeet.
    Je krijgt zoveel indrukken te verwerken. Het is werkelijk fantastisch om een maand zonder agenda te leven. Alleen zorg voor fiets, eten en drinken.
    Nogmaals proficiat en dank voor de leuke dagverslagen. Die ga ik missen of zet je die door als je weer in Tilburg werkt ?
    Tjen
  4. Paul:
    25 mei 2015
    Hoi Dirk, fijne dag geweest en klaar voor het laatste stuk. Hopelijk geen hobbels en modder zoals je verwachtte en strak naar het doel; ROMA. Het is bijzonder je te volgen en elke dag uit te kijken naar je reisverslag. Super goed gedaan, een ervaring voor het leven, trots op jou, pak er in Rome maar een biertje op, wij proosten vandaag op jou. Tot in Best.
    groet Ger en Paul
  5. Joost:
    Ha Dirk,
    ik kan aan de digitale kaart zien dat je er al bent.
    Petje af. Wat een mooi avontuur en een hele prestatie voor een oudere jongere!
    Straks ga ik je voorlopig laatste reisblog lezen, maar dit moet toch naar meer smaken. Nu aan de Chianti en geniet ervan!

Tot binnenkort,
    Joost
  6. Jean-Luc en Leonne:
    26 mei 2015
    Hoi Dirk, het zit er (bijna) op! Fantastisch, zoals je dit volbracht hebt. Wij zullen het lezen van de prachtig geschreven reisverslagen voor het slapen gaan, gaan missen! Geniet nog even van het mooie Rome en hopelijk tot snel op Nederlandse bodem. Groetjes, Jean-Luc en Leonne.