Dag 15. M

10 mei 2015 - Thusis, Zwitserland

• Feldkirch ~ Thusis   80 km

Twijfel. Hoe zal ik deze dag noemen: Liechtenstein, Aan de voet van de Alpen, 2e lek of 1000? Ik heb de M gehaald. Als het gaat om te fietsen meters ben ik wel op de helft. Ik moet alleen de Alpen, de Appenijnen en weet ik nog wat over. Okay, dat zien we dan wel. Dag voor dag.
Lunchpakketje was geen probleem in de fifties, dus Heute ook niet. Brood met kaas, ham en jam in de tas. Vort met de geit.
Moederdag was hier in Zwitserland zeer fraai. Volop zon. Rugbriesje. Aangedreven door mijn solide benen ging de Koga F3 soepeltjes vooruit en vooruit.
Een paar kilometertjes buiten Feldkirch sta ik ineens voor een grenspost. Terwijl ik bedenk waar mijn ID is, schiet me zo'n oude film met Danny Kaye te binnen. Hij speelt dan een man die ineens prins wordt van een raar landje in Europa. (voor Amerikanen is dat natuurlijk een brij van landjes, koningen, prinsesje etc.) Die films waren toen wel populair. Nu niet. Wordt wel weer eens camp. Maar zonder gekheid, ik vind het erg leuk dat ik door Liechtenstein fiets. Het is een van de redenen waarom ik deze route volg. Zo doorkruis ik een heleboel landen in Europa. Geen douanier te bekennen overigens. Eenmaal in Liechtenstein waan ik me op een minicolletje ineens in de Giro of de Tour. Ik hoor publiek met bellen loeien of andersom. Nee, het zijn de lokale koeien die me, zoals die beesten dat zo goed kunnen, aankijken of ze willen zeggen: 'Waar ben jij nou mee bezig?'.
De rit door dit landje dat ik grotendeels doorkruis, is zeer aantrekkelijk. De weg voert me langs een gekanaliseerd  (!) deel van de Rijn. Weer kilooooometers lang.
Eerder al in Zwitserland, nu in Liechtenstein zie ik veel skaters en speciale routes. Let op mijn woorden. Straks verliest Sven de 10k van Franz von Liechtenstein.
Op een voor mijn gevoel nog zeer aangename want grote afstand, zie ik meer en meer echte bergen met witte toppen. Later op de dag bekruipt me toch een ander gevoel: ik fiets in een fuik. Ooit moet ik over zo'n rotsklomp heen. Op de brug tussen weer 2 landen, vraag ik een stel, jawel, of ze een kiekje willen maken. 'Ah, sie sind aus Holland. Da hat man ja keine Bergen. Seh dort, da sind die Bergen.' Ja ja, wrijf het er maar in.
De koers verloopt verder voorspoedig. De lunch verorber ik aan de waterkant met mijn tenen bijna in het water. Als ik verderop een foto wil maken van een mooi landschap dat er uitziet als een aangelegd park, zie ik dat het dat ook is. Ik fiets (bijna) op een golfbaan. Ik overweeg mijn helm op te zetten.
Ik kom niet in, maar heel dicht bij plaatsjes als Bad Nagaz, Maienfeld, Landquart, Haldenstein, Chur. Als ik een klein stukje langs de snelweg fiets, zie ik dat de afslag 'Heidi' staat aangegeven. Ook de fietsroute geeft die optie. Die laat ik even gaan. Ik kies voor de zogenoemde Polenweg bij Domat. Dat is geen Zwitserse discriminatie, maar een door geïnterneerde Poolse soldaten in WOII aangelegd pad door bossen en rotsen. Op de top staat een soort gedenkteken. Wellicht waren de omstandigheden niet prachtig, de route wel. Er zit een klim in van 9%. Met wat hijgen en pauzeren red ik het. Dan verder door de bossen. Grotendeels afdalingen. Het lijkt soms MTB-en. Betekent dat nu verloren energie na de vorige klim en het vooruitzicht van een nieuwe, of gewoon lekker ff makkelijk. Gelukkig herstel ik steeds snel. Toch kom ik op het idee om eens een rustdag in te lassen. Als ik serieus ga denken aan een bedje, heb ik pech: mijn 2e lekke band. Eerst even bellen voor een kamer. Ik bel een B&B. OK. Maar waar ben ik nou eigenlijk. Chur of Thusis.  Dat scheelt toch zo'n 25 km. Ik ben door het gaatje in mijn band even niet zeker. Ik heb mazzel: ik sta op loopafstand van de B&B. Toch de band even plakken. Ik zie dat ook de buitenband wel heeft geleden van de vele onverharde paden. Geplakt. Op naar het bed die in een niet al te grote, maar modern ingerichte kamer staat.
Na de douche loop ik door de hoofdstraat van Thusis. Veel is dicht. Ik kom bij een traditioneel ogend restaurant. Ach, een schnitzel gaat er best in. Als ik binnenstap word ik zo'n 50 jaar teruggeworpen in de tijd. Alweer. Inrichting uit jaren 50/60 is in prima staat. De sfeer biedt perspectief, echter, ik ben en blijf de enige gast. Wat een verschil met gister. Het eten en bier is er niet minder om en de dame die jong was in de sixties is uiterst vriendelijk.
Aan het einde van deze dag concludeer ik dat ik: via Liechtenstein aan de voet van de Alp(h)en sta; meer dan 1000 km achter de kiezen heb; nog een flinke via te gaan heb; en toe ben aan een rustdag.

1. Bertil:
    10 mei 2015
    Dirk
    Ik hoorde vandaag van je reis. Heb inmiddels alle 15 dagen gelezen. Geniet er van en sterkte in de komende hoogtemeters. Respect!!
  2. Simone:
    10 mei 2015
    M is een mooie titel. Ik zit beneden op mijn laptop (vliegtickets naar Canada bijna in the pocket) en heb pijn bij het typen door een hockeybal die de laatste seconde door een Canadese (echt waar!) op mijn hand werd gespeeld. Van boven hoor ik Tuur roepen: nog geen verhaal? Mama: Nee die komt zo. En ja hoor daar issie, weer even genieten. Foto's zijn mooi, selfies worden steeds beter, buikje al bijna weg?! of zie ik dat verkeerd.. Ik snap de verbazing van die koeien wel, maar ik snap ook dat jij dit graag wilde. Ben je ook trots op jezelf dat je het echt aan het doen bent? Halverwege dus terug is geen optie meer.
    Ik vind het lastig om te reageren, ben geneigd dingen over wat ik meemaak te vertellen omdat ik dat nu niet in persoon kan doen. Dat brengt me bij het volgende: M van missen, dat vooral
    Liefs, Mona
  3. Karin:
    11 mei 2015
    Op de helft Dirk, het getal van wat je nog moet afleggen wordt nu steeds kleiner. Is een mooi vooruitzicht. Elke avond voordat ik slapen ga, lees ik je verhaal. Het lijkt wel alsof iemand het voor me voorleest, zo mooi beschrijf je alles. Is een goed medicijn om een drukke dag mee af te sluiten en ontspannen te gaan slapen. Kijk weer uit naar vanavond.
    En als je ooit in een villa aan een boek gaat werken, wil ik graag voor de inwendige mens zorgen. Geniet van je rustdag en daarna even de Alpen bedwingen.
    Kijk goed uit, maar geniet vooral ook van alles om je heen. Karin
  4. Helma en Gerrit:
    11 mei 2015
    Schitterende verhalen, mooi dagboek. Je bent hard op weg naar een carrière als raconteur van reisverhalen. Of misschien uitgeven in boekvorm. Ventoux gaat deze week in première, dus er zijn volop kansen.
    Het lijkt wel of we achter op de bagagedrager meefietsen. Misschien dat je daarom bergop wat weerstand denkt te ondervinden, maar denk aan onze aanmoedigingen reacties, en je vliegt tegen die colletjes op als Lucien van Impe in zijn hoogtijdagen.
    Halverwege, en al een groot aantal landen doorkruist. Je komt op plaatsen die voor ons gaan leven door jouw versagen en foto's.
    Doe er je gemak over, want het zal zwaar afkicken worden wanneer je Rome bereikt hebt, en met een heerlijke chianti binnen handbereik je laatste verslag zit te tikken.
  5. Paul:
    Hoi Dirk,
    goed ontbijt zag ik op de foto, die verder ook mooie indrukken geven van de dag. Weer goed geland en een stevig klimmetje gehad. Wat die rotsklomp betreft, maak je niet druk die komt vanzelf, een voordeel hij groeit nie meer. Met zoveel km in de benen gaat dat prima lukken. Neem de tijd, je rustdag en geniet.
    groet,
    Paul
  6. Peter Stutvoet:
    Hey Dirk,
    Ik zie nu pas welke route je volgt, het lijkt wel of e aarzelt Zwitserland in te rijden (te duur??). Volgens de kaart is je huidige locatie nog steeds Maastricht! 1000 km, goed hoor; ik krijg na 15 km al behoefte om een terras te gaan zoeken. Het weer lijkt inmiddels prima en Milaan lonkt.
    Ga je goed!
    Peter