Dag 3. Vennbahndag

28 april 2015 - Burg-Reuland, België

• Raeren ~ Burg Reuland   87 km

Op tijd op, niet vroeger weg dan gister. Dit komt door het prima-de-luxe ontbijt bij Martha. Het is wel apart om als enige gast te eten in de woonkamer, terwijl de vrouw des huizes wat rommelt in de keuken en me graag nog een kopje koffie voorschotelt. Als ik haar vraag of dat haar kinderen op die foto zijn, aarzelt ze. "Jawel, dat is mijn enige kind, mijn zoon. Voor de tweede keer getrouwd, so geht dass Heut zu Tage." Vrijwel onopgemerkt draait ze de foto een beetje, zodat die vreemde gast aan tafel deze niet meer kan bestuderen. Nee, ze is erg vriendelijk en gastvrij. De slager die me gisteravond kort voor zessen nog wat vleeswaar verkocht, plus vier sneetjes brood uit eigen trommel meegaf, blijkt een oom van de jongeman te zijn. Ze zal hem er op aanspreken dat hij haar gasten goed verzorgd.

Op pad.
Dorp door en jawel hoor de tweede klim is weer zo'n duveltje. Maar ik red het. Ik kijk even niet op de kaart en laat me leiden door mijn Gps, die het prima doet. Zo maakt de techniek een keuze voor mij: ik neem de Vennbahnroute. Deze voert over een oude spoorlijn van Aken naar St. Vith en verder. Een aantal jaar geleden heb ik hier met de mountainbikeboys from Boxtel gereden. Samen met John J. een kaasfondue gemaakt. Dat was smullen. Bedankt John J.
De Vennbahnroute is wel wat extra kilometertjes, maar zonder duveltjes en het voert door een prachtig landschap. Voor de vierde keer deze reis passeer ik ongemerkt een Europese landsgrens. Mijn 5e land? Wat opvalt is dat je iets niet merkt: een grensoverschrijding. In Monschau had Heino ooit een cafeetje, of een van zijn fans, dat ben ik kwijt. De zaak hangt vol met plaatjes van de albinozanger. Dit keer heb ik overgeslagen. Lekker fietsen. Ik val in herhaling, maar t'is mooi. Het weer is weer erg wisselvallig. Zon, wind (mee; -) regen, hagel, kou en weer zon.
Ik passeer Wammes. Helaas John, niet langs Emma. In St. Vith vraag ik een passant een foto van mij te trekken. De man doet zijn best, vraagt waar de reis naar toe gaat ("zo, mijn broer is ook net die kant op, op een e-bike"). Hij groet me vriendelijk en vervolgt zijn pad. Na 20 meter treedt hij op zijn schreden terug, vertelt mij in a nutshell over het verwoestende bombardement dat de stad zowat compleet verwoestte, meer dan in Berlijn  (percentueel gezien,  80% om ?), St. Vith is maar een kleine plaats, zo besluit hij.
Ik rij over bruggetjes, langs glooiende weilanden met koeien met ongelijke poten. Ik passeer vennen. Speciaal voor Nadine en Hans maak ik een foto van zo'n plas. Ook nu zijn de waters in de Hoge Venen niet overal oversteekbaar.
Kort voor Burg Reuland wordt het "drukker". Twee echtparen uit verschillende richtingen en ik ineens op hetzelfde pad. Ook met mooi gekleurde tassen bepakt. Romegangers? Ik weet het niet, versnel een beetje, arriveer bij een mooi hotelletje met restaurant. Hier heb ik zojuist een flink stukje vlees genuttigd, als basis voor morgen. Tot dan dan.

Ps Ergens op de route stond een oude wagon. Dat deed me erg denken aan de mooie film Into the Wild en aan de prachtige liedjes van Eddie Vedder.  Voor de muziekliefhebbers staan rechtsonder wat links. Als het me lukt vul ik die nog aan. Eddie zingt over gewoon ademhalen. Heel gezond, zo meldde ik al eerder.

1. Nadine:
    Hoi Dirk,

Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen! Zo fietsen we toch een beetje met je mee. Ik krijg al nachtmerries bij het zien van het ven. Ik ben blij dat je er dit keer gewoon omheen kon, in plaats van erdoor.

Geniet van je reis en alle (appel)taartjes onderweg. Ik ga even luisteren naar Eddie :)

Groetjes Nadine
  2. Monique:
    28 april 2015
    Beste Ditk, leuk om iedere dag je verhaal te lezen. Met veel interesse volgen we jou. Heel veel succes !
  3. Peter en Anita:
    28 april 2015
    Hè Dirk, ook wij vinden het leuk om je reis/avontuur op de fiets te volgen. Hoop dat je veel wind mee hebt en dat je wat meer zon krijgt. We zullen blazen. Misschien helpt het. Goeie nachtrust en we zijn benieuwd naar je verhaal van morgen
  4. John voets:
    Hoi Dirk,
    Leuk om je zo te volgen. Fijn voor je om een vertrouwde route te hebben mogen fietsen. [ St. Vith ]. Vanaf nu allemaal nieuwe ontdekkingen. Fiets ze nog de komende tijd.

Groeten ook van Wilna.
  5. Brigitte:
    28 april 2015
    Ha Dik, ben er niet, ben er wel. Kan je verhaal goed volgen. Vooralsnog herkenning; Ben ik met jou gewist (Heino). Spreek je morgenavond weer en alvast voor de dagtrip van morgen, UITKIJKEN. liefs Brigitte
  6. Helma en Gerrit:
    28 april 2015
    Hoe sterk is de eenzame fietser....
    Gelukkig heb je wind mee, dus dat kromgebogen over je stuur zal wel meevallen.
    Dat geeft je wel mooi de gelegenheid om volop van je route te genieten en ons elke dag te trakteren op pareltjes van sfeerimpressies.
    Wij lezen ze met veel genoegen.
    Zet 'm op, en laat je niet tegenhouden door die paar duveltjes, molshopen en steenpuisten die je onderweg misschien tegenkomt. Uiteindelijk volgt altijd weer een afdaling :)
    Op naar de volgende stop, en het volgende verslag.
  7. Susanne:
    Hoi Dirk,

Leuk om je eerste ervaringen te lezen. Jouw tocht heeft me geïnspireerd om de filosofie van de heuvel nu echt te gaan lezen; kan ik dus dubbel meegenieten en herinneringen ophalen. Een mooie uitdaging (ben natuurlijk wel een klein beetje jaloers) en nog veel (fiets-)plezier. Groetjes,Susanne
  8. Coen v B:
    Ha Dirk!!!
    Heb je niet eens meer goede reis kunnen wensen vanwege alle perikelen hier. Dus alsnog bij deze GOEDE REIS!
    Echt gaaf dat je dit doet!. Geniet er van!!
    groetjes Coen
  9. Rob:
    Hoi Dirk,
    Super leuk om je verslag te lezen!
    En....blijf rustig ademhalen.
    Gegroet.
  10. Paul:
    Hoi Dirk,
    mooi verhaal en mooi fietsen. Als ik dit schrijf zit je al op de fiets, gisteren feestje van Piet ( 72 jaar!). Verder op avontuur, de duvels achter je. Lekker rustig aan en genieten,

groet,
    Paul
  11. Gerdi:
    Hoi Dirk
    wat geweldig dat je dit doet, ik heb je (veel te lang) niet meer echt gesproken. Moeten we inhalen. Veel succes en wind mee gewenst :)
    Gerdi
  12. Gerry:
    Hoi Dirk,
    Het is fijn te lezen dat het goed gaat en wat betreft die vennen, als er een reddingsactie moet komen, ik heb daar wat ervaring in. Gewoon zo doorgaan, succes.
    Groeten Tiny en Gerry